خانه موزه مقدم دانشگاه تهران گنجینه ایرانی
نوشته شده توسط : gheirati

یکی از جاذبه های گردشگری شهر تهران که خیلی ها از آن دیدن می کنند خانه موزه مقدم است. یک عمارت تاریخی در تهران است که مربوط به دوره قاجار است. این ملک در آن زمان منزل مسکونی یک خاندان عالی رتبه در دربار قاجار بوده به نام احتساب الملک و مقدم ها، ولی اکنون موزه اشیای تاریخی است.

 معرفی خانه موزه مقدم

تاریخچه موزه

موزه مقدم در دانشگاه تهران بدون شک جز مجلل ترین و سلطنتی ترین خانه های دوران قاجار است که متعلق به یکی از درباریان زمان خودش بوده با نام محمد تقی خان احتساب الملک. محمد تقی خان دو پسر دارد به نام های حسن و محسن که برای ادامه تحصیل به اروپا سفر کردند و حسن در فعالیت های ادبی و اجتماعی زمان خود حضور پررنگی داشت ولی در جوانی فوت کرد. اما محسن پس از اتمام تحصیل در رشته نقاشی و تاریخ و هنر به همراه همسر خود سلما (فرانسوی) در سال 1315 به وطن بازگشت و در عمارت پدرش یا همان موزه مقدم ساکن شد.

تاریخچه خانه موزه مقدم

محسن مقدم شروع به گرد آوری آثار و اشیای تاریخی فرهنگی کرد در کنار فعالیت های علمی که در رابطه با تحصیلش انجام می داد. آثاری که استاد مقدم جمع آوری کردند شامل : کاشی، قطعات سنگی تراشیده شده سنتی، کلکسیون پارچه، چپق، قلیان، سفالینه، شیشه، تابلو نقاشی، مسکوکات، مهرها و اسناد تاریخی و... که همه را در خانه پدری اش به شکل کلکسیون نگهداری کرده است.

استاد دانشگاه تهران

در سال 1351 استاد ممتاز دانشگاه یعنی استاد مقدم به دلیل علاقه اش به علم، تاریخ هنر، باستان شناسی و... عمارت پدرش را به همراه تمامی آثار جمع آوری کرده وقت دانشگاه تهران کرد. استاد مقدم در سال 1366 فوت شد و بعد مرگ همسر ایشان (اسما) در سال 1369 تولیت موزه مقدم در اختیار دانشگاه تهران شد. باغ موزخ مقدم در سال 1379 به ثبت ملی رسید.

خانه موزه مقدم

برای رزرو هتل در اطراف موزه مقدم می توانید به رزرواسیون hihotel مراجعه کرده و آن را رزرو کنید.

بخش های مختلف موزه مقدم

می خواهیم در این قسمت، بخش مختلف موزه را به شما معرفی کنیم.که به صورت زیر است:

اتاق پذیرایی

اتاق پذیرایی محل کار استاد مقدم بوده و آثاری همچون سفالینه شیشه ای، شیشه ها، اشیا فلزی، ابزار های سنگی در این اتاق به نمایش گذاشته شده است

حوضخانه

از زیبایی های حوض خانه که همه توجه هارا به خود جذب می کند تزئینات دیوار است که از کاشی و قطعات سفالین سده چهارم تا سیزدهم قمری است و تحول صنعت کشی و سفال کاری ایرانی را نشان می دهد.

کتابخانه موزه

از این بخش به عنوان کارگاه محسن مقدم که درسال 1337 ساخته شد استفاده می شد. ولی در حال حاضر محل نگهداری کتاب های محسن مقدم و پژوهش هایش در حوزه هنر و باستان شناسی است.

ضلع شمالی

این بخش را ساختمان اربابی می نامند به دلیل اینکه ایوان به سبک قاجاری دارد و حوضچه مرمری کوچکی در آن قرار دارد که متعلق به حمام فتحهلی شاه است.

 ضلع شمالی خانه موزه مقدم

آب حوضچه از طریق جوی باریکی به داخل استخری در حاشیه شمالی حیاط باغ موزه می ریزد. این استخر با الگو برداری از آب نما های باغ الحمراء اسپانیایی طراحی شده است.

دیوار تجدد

حیاط اندرونی و بیرونی با دیواری از چند ستون و تعدادی طاق که بر روی آنها، از هم جدا می شوند تشکیل شده. تزئینات این ستون کاشی های و پایه ستون های حجاری شده کاخ چهل ستون اصفهان است.

دیوار تجدد خانه موزه مقدم

نکته جالب این پایه های این است که در زمان تخریب کاخ ناصرالدین شاه این پایه ها توسط محسن مقدم منتقل و در دیوار تجدد که توسط استاد هوشنگ سیحون طراحی و ساخته شد.

سخن آخر

تمامی بخش های نامبرده شده بخشی از تاریخ و فرهنگ ایرانی را در دوران قاجار و قبل از آن به نمایش می گذارند، بسیاری از گردشگران بزرگ و مسافران خارجی و داخلی زیادی از این موزه دیدن می کنند. زیرا که با ارزش ترین گنجینه در دویست سال اخیر را نگهداری می کند. اگر بار اول است که به تهران سفر می کنید، حتما از خانه موزه مقدم بازدید کنید. همچنین می توانید با رزرو تور از تمام جاذبه های موجود در شهر تهران بازدید کنید.

خانه موزه مقدم





:: بازدید از این مطلب : 6
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 مهر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: